MENOLIPPU
PIETARIIN Osa I
Yhdistyksessämme tuli puheeksi, että Pohjola-Norden-lehti oli jossain numerossaan esitellyt pietarilaisia ruotsalaiskortteleita. Vaikka
moni meistä oli useamman kerran vieraillut Pietarissa niin emme olleet
tulleet kiinnittäneeksi huomiota erityisiin ruotsalaiskortteleihin. Meissä heräsi halu lähteä tutkimaan tarkemmin näitä ruotsalaiskortteleita.
Toimeksi saatiin
lopulta keväällä 2014. Toukokuun lopusta
löytyi sopiva viikonloppu ja kun vielä työasiat oli saatu järjesteltyä
niin, että maanantainakin voitiin olla matkassa, niin kasassa oli lopulta 15
matkalaista ja heille bussinkuljettaja.
Raumalle ja
koko Suomeen oli juuri saapunut toukokuussa harvinainen helleaalto kun pääsimme
matkaan varhain perjantaiaamuna. Asiaan tietysti kuului, että juuri tänä
päivänä bussin ilmastointi oli ilmeisen yhteistyökyvytön, joten matkan alku oli hikinen.
Leikarissa pysähdyttiin syömään ja seuraava pysähdys oli vasta rajalla. Rajamuodollisuudet menivät niin joustavasti, että iltapäivällä saavuttiinkin jo Viipuriin. Täällä meillä oli toki aikaa yhdelle tutustumiskohteelle, Viipurin pyöreälle tornille.
Leikarissa pysähdyttiin syömään ja seuraava pysähdys oli vasta rajalla. Rajamuodollisuudet menivät niin joustavasti, että iltapäivällä saavuttiinkin jo Viipuriin. Täällä meillä oli toki aikaa yhdelle tutustumiskohteelle, Viipurin pyöreälle tornille.
Vuonna 1542 määräsi Ruotsin kuningas
Kustaa Vaasa, että jokaisen talonpojan oli verona maksettava ” ruustykki
Wiipurin kaupungin linnoittamista varten. Toimeen ryhdyttiin välittömästi.
” Pyöreäksi torniksi ” nimettyä
linnaketta ryhdyttiin rakentamaan vuonna 1547. Töitä johti ” rakennusmestari ”
Hans von Bergen ja tornin rakentamiseen käytettiin vuosittain keskimäärin noin
2200 päivätyötä. Tornin seinistä tulikin monta metriä paksut.
Elokuun 13. päivänä vuonna 1550 torni
oli valmis.
Tulikokeeseen torni joutuikin jo
vuonna 1556 Ruotsin ja Venäjän välisessä sodassa. Silloin kuningas kävi
Wiipurissa ja kerrotaan, että eräs ensimmäisistä Pyöreästä tornista ammutuista
laukauksista kaatoi venäläisen tykistön komentajan.
1600-luvun alkupuoliskolla säilytettiin
tornissa tykkejä ja vuosisadan loppupuolella käytettiin tornia ajoittain
vankilana. Näiltä ajoilta ja mahdollisesti jo 1600-luvun loppupuolelta alkaen
on tornia kansan suussa kutsuttu ” Pässinlinnaksi ”. Nimitys johtuu siitä, että
kaupunkilaiset varoituksista huolimatta eivät luopuneet pahasta tavastaan antaa
lampaiden ja vuohien käydä laitumella osittain ränsistyneillä ja luhistuneilla
muureilla. Vartiomiehet olivat teljenneet ” pidättämiään ” elukoita Pyöreään
torniin.
Tornilla oli monia muitakin liikanimiä, mainittakoon ”Paksu
Katariina ”. Tästä nimityksestä päätellen tornia korjattiin myös keisarinna
Katariina II:n aikana, luultavasti se sai nykyisen ulkomuotonsa silloin.
Vuonna 1860 jätettiin torni korkean
tahon käskystä periaatteessa Wiipurin kaupungin viranomaisten haltuun ja
toivottiin, että kaupunki maksutta purattaisi pyöreän tornin. Samaan aikaan,
vuodesta 1861 alkaen kaupunki purki muureja, jotta uudet katulinjaukset, torit,
puistot ja tontit saataisiin nopeasti käyttöön.
Jälkipolvien onneksi tornia ei
purettu. Arkkitehti Uno Ullberg oli jo vuosia kehitellyt ajatuksissaan
ratkaisuja tornin hyötykäytöstä. Teknillinen Klubi anoi Wiipurin
kaupunginvaltuustolta ja muinaistieteelliseltä toimikunnalta lupaa vuokrata
torni ja muokata se uuteen käyttötarkoitukseen siten, että se säilyttäisi
kokonaisuutena entisen ulkoasunsa.
Pyöreän tornin suunnittelutyöt
alkoivat täysipainoisesti vuonna 1921, ja piirustukset valmistuivat
alkuvuodesta 1922.
Wiipurin Teknillinen Klubi vuokrasi
Pyöreän tornin 30 vuodeksi. Rakennustyöt alkoivat huhtikuussa 1922, ja Pyöreän
tornin kaikki tilat olivat valmiit
juhlallisiin avajaisiin marraskuussa 1923.
Kolmannessa kerroksessa oli suuri ja
mahtava Waasa-sali pöytineen, jonne mahtui istumaan noin 150 henkilöä. Kalkituille
seinäpinnoille oli maalattu kuvia ja tapahtumia Wiipurin varhaisimmasta
historiasta. Siellä riippui laivan pienoismalli ,joka symbolisoi vanhaa uljasta
” Wapn von Wiborg ” -laivaa. Tarjoilijatilan kahden pilasterin päässä oli
tynnyrit, jotka kuvasivat paikallista vanhaa munkkien valmistamaa ” Wiburger
Mumme ” -olutta, ja eräässä ikkunasyvennyksessä oli myös kuparinen suuri
kattila nimeltään ” Helvetin kattila ”, joka viittasi vuoden 1495 ” Wiipurin
pamaukseen ”.
Väitetään, että keskiaikaisissa
riehakkaissa juomingeissa ammennettiin kauhalla Wiburger Mummea helvetin
kattilasta ja höyrypäisissä ajatuksissa seilattiin Vapn von Wiborgilla maailman
ympäri.
Kieltolain aikana Wiipurin ravintolat
ja etenkin Pyöreä torni tarjosi tutuille henkilöille ns kovennettua teetä.
Tämä yleisesti tiedettiin ja poliisiviranomaiset hyväksyivät tarjoilun, kunhan
se pysyi kohtuudessa. Varovaisia oltiin, sillä olihan poliisilaitos vain vajaan
100 metrin päässä
Tornissa oli
juuri yksityistilaisuus, mutta olimme tervetulleita mukaan seuraamaan
venäläistä tanssiesitystä. Valitettavasti meidän oli kuitenkin aikataulumme vuoksi ennen pitkää jatkettava
matkaamme kohti Pietaria.
Illaksi
saavuimme Johannekseen (Sovetskij), joka on erittäin pieni paikka, siellä
yövyimme Tšaika-hotellissa.
Aamulla
olimme jo valmiina uusiin seikkailuihin. Siis nokka kohden Pietaria ja menoksi.
Zelenogorskin
dyyneillä pysähdyimme ihailemaan merta ja hiekkaa. Tämä oli se kuuluisa
Terijoen hiekkaranta mitä suomalaiset yhä haikeana muistelevat. Itsekin vietin
pari viikkoa 80-luvulla täällä sijaitsevassa sanatoriossa. Nykyään uimareita
kohtaa surullinen näky – kieltokyltit koristavat rantaa. Vesi on niin
saastunutta, että uiminen on vaarallista. Ehkä pian kuitenkin saadaan
aikaiseksi tehokkaita puhdistuslaitoksia.
Pietari,
tämä Pohjolan helmi ja 5 miljoonan ihmisen asuttama metropoli näyttäytyy koko
kauneudessaan kesällä. Yleensä kun
vierailen Pietarissa niin siellä sataa, mutta nyt oli jopa raskasta kävellä
kaduilla 30 asteen helteessä.
Pietarin symboli on Mednyj vsadnik, Vaskiratsastaja-patsas, joka esittää Pietarin perustajaa Pietari Suurta.
Katariina II tilasi patsaan ranskalaiselta taiteilijalta Étienne Falconetilta. Tämä suunnitteli ja valoi patsasta 12 vuotta nälkäpalkalla, patsas valmistui 1782. Patsaan alla oleva valtaisa graniittilohkare kuljetettiin Suomesta kun sitä varten ensin oli rakennettu tie.
Ensimmäinen kohteemme Pietarissa oli Pyhän Marian kirkko. Söimme sen kellarissa maittavan lounaan, jonka jälkeen pastori Aleksei Uimonen esitteli meille itse kirkon.
Kirkko on alun perin ruotsalainen,
luterilainen kirkko, perustettu 1769. Myöhemmin se erosi ruotsalaiseksi ja
suomalaiseksi kirkoksi. Kirkon yhteydessä toimi mm. kirjasto ja tyttöjen
orpokoti. Jäseniä oli ennen vallankumousta yli 15.000.
Vallankumous muutti kaiken. Kirkon
omaisuus haltuunotettiin ja papit pakenivat Suomen puolelle. Pitkään kirkko oli
muussa kuin alkuperäisessä käytössään, se toimi mm. liikerakennuksena,
asuntolana, messukeskuksena ja valuutanvaihtopaikkana.
Vasta vuonna 1991 saatiin lupa
perustaa seurakunta uudelleen.
Tätä ennen rakennuksessa oli jo
pidetty jumalanpalveluksia. Suntion tehtävänä oli silloin peittää esillä olevan
Leninin pää ja asettaa sen eteen
krusifiksi ja kynttilät.
Rakennus oli kuitenkin huonossa
kunnossa ja vaati perusteelliset korjaukset. Kirkon vihkiäiset pidettiin
lopulta vuonna 2002.
Nykyisin seurakunnan jäsenmäärä
kasvaa jatkuvasti, mutta kirkon talous on seurakuntalaisten lahjoitusten
varassa. Siksi rahaa kerätään mm. lounasruokalatoiminnalla.
Kirkkoon tutustumisen jälkeen olimme
valmiit tutkimaan ruotsalaiskortteleita. Yllätykseksemme ruotsalaiskortteli kuuluu samaan alueeseen
kuin Pyhän Marian kirkko. Saman korttelin toisella puolella on ruotsalaisen
seurakunnan Pyhän Katariinan kirkko.
Kun suomalainen ja ruotsalainen kirkko erosivat toisistaan myös tontti jaettiin. Nykyinen kivirakennus edustaa romaanista tyyliä, se on arkkitehti Carl Anderssonin suunnittelema ja se rakennettiin vuosina 1863-1865. Kirkko maksoi silloin 100,000 ruplaa. Tämäkin kirkko haltuunotettiin vallankumouksen jälkeen. Kuriositeettina voidaan kertoa, että Carl Gustaf Mannerheim vihittiin avioliittoon tässä kirkossa.
Kun suomalainen ja ruotsalainen kirkko erosivat toisistaan myös tontti jaettiin. Nykyinen kivirakennus edustaa romaanista tyyliä, se on arkkitehti Carl Anderssonin suunnittelema ja se rakennettiin vuosina 1863-1865. Kirkko maksoi silloin 100,000 ruplaa. Tämäkin kirkko haltuunotettiin vallankumouksen jälkeen. Kuriositeettina voidaan kertoa, että Carl Gustaf Mannerheim vihittiin avioliittoon tässä kirkossa.
Vuodesta
1934 rakennus toimi urheilukouluna. Kun sitten
urheilukoulun
vuokrasopimus loppui vuonna 2005 seurakunta sai taas kirkkosalin käyttöönsä.
Nykyään kirkko on taas aktiivisessa, alkuperäisessä käytössä. Kirkkoherrana
toimii turkulainen Eero Sepponen joka toimii kirkkoherrana myös Turun
ruotsalaisessa seurakunnassa.
Kirkon
vieressä seisoo jugendtyylinen vuokratalo joka on Fredrik Lidvallin
suunnittelema. Pihalla sijaitseva konserttisali oli ennen yksi Pietarin
kulttuurielämän keskuksia.
Viereisellä
Ruotsi-kujalla (Svetskij pereulok) toimii Pohjoismaiden ministerineuvoston
Pietarin tiedotustoimisto ja naapurikorttelissa Moika-kanavalla sijaitsee
Tanskan kulttuuri-instituutti. Tätä korttelia kutsutaan myös mini-Skandinaviaksi.
Itse asiassa ruotsalaisasutuksella on pitemmät perinteet kuin itse Pietarilla.
Pietari Suuri nimittäin perusti nimeään kantavan kaupungin 1707 paikalle missä
Ruotsin suurmahtiajan entiset kaupungit sijaitsivat 1600-luvulla.
Ehdimme vielä
tutustua kolmanteenkin kirkkoon, nimittäin Kristuksen ylösnousemuskatedraaliin.
Sitä kutsutaan myös Kirkoksi veren päällä syystä, että sillä paikalla tsaari
Aleksanteri II murhattiin terroristien attentaatissa 1881. Hänen poikansa antoi
pystyttää tämän monumentin isänsä
muistolle. Etevimmät venäläiset taiteilijat kutsuttiin somistamaan tätä rakennusta.
Tulos on mahtava – tuhannet neliömetrit mosaiikkia peittävät seinät ja katon.
Tämä kirkko
avattiin uudelleen yleisölle vasta 1998 oltuaan 20 vuoden ajan restauroitavana.
Sunnuntaina oli vuorossa kaupunkikierros ja Eremitaasi. Koska olimme varhain liikkeellä onnistuimmekin pääsemään sisälle kauaakaan jonottamatta, mikä on peräti harvinaista.
Eremitaašilla
tarkoitettiin alkujaan Katariina II:n vuonna 1764 Talvipalatsin yhteyteen
perustamaa hovimuseota, mutta kokoelman levittäytyessä varsinaisen
Talvipalatsin puolelle vuonna 1922 nimi on laajentunut käsittämään koko
palatsin yhteydessä olevan taidekokoelman. Kokoelma sisältää nykyisellään lähes
kolme miljoonaa erilaista taide-esinettä.
Näyttelytilat
ovat upeat; kuvioidut parkettilattiat, kristallikruunut, kuvioidut katot,
kultaukset, meripihka- ja jaspisesineet kilpailevat taulujen ja veistosten kanssa yleisön huomiosta. Eremitaašin
sokkeloista löytyy tuhatkunta huonetta. Huomiotaherättävän upea on renessanssiajan
kokoelma, sieltä löytyy esim. kaksi
Leonardo da Vincin työtä sekä Michelangelon veistos.
Ylintä kerrosta
komistavat Picasson ja Matissen sekä impressionistien työt.
Eremitaasin
jälkeen suuntasimme bussin nokan kohden länttä.
Yö kului
jälleen tutussa Tšaika-hotellissa. Illalla pelattiin MM-finaali jääkiekossa,
vastakkain olivat Suomi ja Venäjä. Rinnakkain siellä jännitettiin tv-ruudun
ääressä venäläismiesten kanssa toinen toisiaan kannustaen. Meteli oli suunnaton
Venäjän vihdoin täpärästi voittaessa ottelun. Onneksi voitti, mikäli Suomi
olisi voittanut ei juhlinnasta olisi tullut loppua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti